5 Teknik Kurangkan Sakit Ketika Bersalin

08/04/2014

5 Teknik Kurangkan Sakit Ketika Bersalin


Assalamualaikum..

Sakit Kontraksi semasa bersalin memang tak boleh dielakkan. Saya masih ingat doktor offer saya epidural untuk kurangkan sakit tapi saya menolak atas nasihat mak saya. Nurse hanya beri ubat tahan sakit yang biasa je. Mak risau sebab saya pernah ada sejarah semasa saya kecil, air tulang belakang saya telah diambil  semasa demam panas. Risau mak saya kalau-kalau epidural tu akan beri kesan negetif kepada kesihatan saya terutama tulang belakang saya. 

Saya ada membaca 1 artikal iaitu kaedah menahan sakit secara natural, tanpa bantuan ubat. Suka saya nak kongsikan kepada anda yang tidak mahu menggunakan dadah sintetik, anda boleh cuba panduan nie untuk mengurangkan ketidakselesaan semasa sakit kontraksi.

5 Teknik Kurangkan Sakit Ketika Bersallin

5 Teknik Kurangkan Sakit ketika Bersalin

1. Berkedudukan Tegak

Semasa kontraksi awal, sokong tubuh pada permukaan yg berhampiran. Anda boleh bersandar pada dinding, kerusi atau katil hospital. Jika perlu anda boleh juga melutut.

2. Duduk Menghadap Hadapan

Duduk berhadapan belakang kerusi dan sandarkan diri pada kusyen atau bantal. rehatkan kepala anda pada lengan yang disilangkan di atas belakang kerusi.

3. Melutut ke Hadapan

Melutut dalam keadaan kaki anda dijarakkan dan direhatkan tubuh dengan himpunan bantal yang banyak. Cuba selesakan diri jika memilih kaedah ini.

4. Posisi Merangkak

Melutut dalam keadaan tangan dan lutut di lantai. Condongkan pelvis anda ke hadapan dan ke belakang. Namun jangan sesekali lengkungkan badan.

5. Teknik Meniup

Jangan meneran selagi jururawat tidak menyatakan pintu rahim anda terbuka sepenuhnya iaitu 10cm. Ketika kontraksi sebut huf.. huf.. huf.. seperti meniup untuk mengurangkan rasa sakit kontraksi. Berlutut dan bersandar ke hadapan, rehatkan kepala atas tangan dan arah punggung atas.

Sakit Kontraksi memang tak dapat dielakkan tetapi kita boleh mengurangkan rasa sakit tersebut. Jangan lupa ambil supplement untuk tenaga seperti ESP. Selain tu, jangan lupa berzikir dan menyebut nama Allah. InsyaAllah kita sbg ibu pasti dapat mengharungi rasa kesakitan tu dengan tenang.

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Untuk order "Produk Shaklee" klik sini 
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=7f018eb7b301a66658931cb8a93fd6e8
Selepas order hubungi kami untuk mendapatkan cara makan yang betul serta konsultasi secara berterusan.

Dengan pembelian VIVIX LEBIH DARI SEBOTOL anda bakal mendapat KEAHLIAN PERCUMA!!!

Untuk Daftar Ahli klik sini
http://ladysara84.blogspot.com/p/register-form.html
Untuk keterangan lanjut sila hubungi saya: 
Siti Sarah Mohamad Nor 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 860157 ] 
♥ Contact No :017 202 3543
 ♥ Emel : ladysara84@yahoo.com 

KLIK DI SINI UNTUK BELIAN SECARA ONLINE!

Contact Form

Name

Email *

Message *