Cara-Cara Mengatasi Sembelit selepes Bersalin

07/04/2013

Cara-Cara Mengatasi Sembelit selepes Bersalin


Assalamualaikum kawan2 semua….Alhamdulillah berkesempatan saya harini nak mencoret entry…

Pertama sekali saya nak ucapkan tahniah kpd kawan2 saya yg baru melahirkan anak mrk yg comel2 belaka. Tiada yg lebih gembira bg ibu bapa  dengan kelahiran cahaya mata yg mnjadi penyeri rumahtangga, terutama yg baru pertama kali melahirkan anak.

Namun begitu, ramai juga ibu-ibu yang mengadu menghadapi masalah sukar untuk membuang air besar atau mengalami masalah semblit semasa dalam tempoh berpantang dan ada juga yang berlarutan sehingga selepas pantang.

Cara-Cara Mengatasi Sembelit selepes Bersalin,Confinement, OsteMatrix,

Saya akui, saya juga pernah mengalami detik2 itu. Memang sangat menyeksakan dan sedikit sebanyak mengganggu emosi saya ketika sedang berpantang. Saya duduk dalam tandas berjam-jam  sampai kebas kaki saya dibuatnya.  Ibu-Ibu mesti nak tips kan, bagaimana cara mengatasi masaleh sembelit ni. Tapi sebelum tu mari kita kupas dan ketahui punca atau penyebab sembelit terutama selpas bersalin.

Punca Sembelit Selepas Bersalin

Dari pengalaman dan pembacaan saya, ini antara kenapa saya boleh sembelit selepas bersalin. Punca Semblit selepas bersalin adalah kerana pergerakan najis di dalam usus menjadi perlahan. Faktor yang menybabakan usus kita menjadi perlahan adalah seprti berikut:
  • ·   Otot pada abdomen menjadi kendur menyebabkan tekanan pada dalam abdomen menjadi lebih rendah dari biasa.
  • ·   Otot pada saluran usus mengendur kerana kadar hormon progesterone yang tinggi semasa hamil dulu.
Saya ingat lagi, perkara yg saya paling takut semasa membuang air besar adalah di kala perlu meneran. Saya risau luka episiotomi terbuka semasa membuang air besar. Actually disebabkan mind set itulah saya semakin suker untuk membuang . 

Salain itu, saya kurang minum air kerana takut sering ke toilet membuang air kecil dan sangat leceh bila terpaksa membuka bengkung. Malah saya risau takut sakit bila air terkena luka. Tapi zaman-zaman dulu kalau berpantang memang tak digalakkan minum air banyak kerana ditakuti perut buncit dan saluran faraj berair. Pengambilan jamu atau akar kayu yang brsifat panas juga menyebabkan badan kekurangan air, sekaligus menyebabkan sembelit.  

Setiap hari saya hanya makan ikan bakar  campur nasi putih sahaja, saya kurang mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan kerana takut sejuk. Padahal ianya penting kerana mempunyai serat yang tinggi. 

Sekarang ibu-ibu semua dah tahukan penyebab anda sembelit. Jadi mari saya kongsikan pula bagaimana nak mengatasi masalah ini.

Tips Mencegah/Mengatasi Sembelit Selepas Bersalin

  1. Banyakkan minum air 2-3 liter air sehari. Ia bukan sahaja dapat mengatasi sembelit, tetapi dapat juga mencegah jangkitan pada pundi kencing dan juga membantu penghasilan susu ibu yang banyak. Kekurangan air akan menyebabkan luka lambat baik dan juga air susu menjadi kurang.

  2. Makan makanan yang kaya dengan serat seperti buah-buahan dan sayur-sayuran. Pengambilan makanan yang kaya dengan vitamin C juga amat digalakkan bagi mempercepatkan penyembuhan luka. 

  3. Jika terasa ingin membuang air besar, segeralah ke tandas. Ketahuilah, lebih lama anda menahan, lebih keras najis dan akan menyebabkan keadaan menjadi lebih sukar.

  4. Lakukan banyak pergerakan seperti berjalan dan senaman ringan kerana ini akan memudahkan anda membuang air besar.

  5. Pengambilan supplement juga dapat membantu. Ibu digalakkan berpantang dengan OSTEMATRIX, mengandungi Kalsium dan sangat diperlukan untuk membantu pergerakan otot-otot badan yang lancar. Pengambilan kalsium yang mencukupi akan dapat melancarkan pergerakan usus besar sekaligus membantu mengatasi masalah sembelit. Selain itu, kadar keperluan kalsium seorang ibu menyusu juga lebih tinggi berbanding yang tidak menyusu, maka ianya sangat sesuai untuk diamalkan setiap ibu di dalam pantang.Ia juga mngandungi Magnesium di mana ia bersifat laksatif. Magnesium melembutkan najis sekaligus memudahkan pembuangan.

Jom baca testimoni pngguna set pantang bersama OSTEMATRIX.

Cara-Cara Mengatasi Sembelit selepes Bersalin, Confinement, OsteMatrix,

 
 
* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Untuk order OSTEMATRIX klik sini 

Untuk keterangan lanjut sila hubungi saya: 
Siti Sarah Mohamad Nor 
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 860157 ] 
♥ Contact No :017 202 3543
 ♥ Emel : ladysara84@yahoo.com 



atau isi form di bawah:

Name:
Email Address:
No.Telefon
Message

Get your own free form like this one.

KLIK DI SINI UNTUK BELIAN SECARA ONLINE!

Contact Form

Name

Email *

Message *